tisdag.

Får ju börja med att berätta att jag firat passover , vilket är en judisk högtid. I år inföll det samtidigt som påsken, så vi gjorde lite av bådas kulturer ;) Barnen var lediga från skolan torsdag och fredag. Så på torsdagen började vi med att färga ägg, det tyckte flickorna var toppen :) Min fina mamma hade skickat lite påsksaker, så det blev även till att klä ett påskris (en ltie större variant, så snarare ett påskträd :p ) Torsdagen fortsatte med att flickorna, plus en kompis och jag åkte på "spring fling" på rec centret. Där vi hoppade i hopptorn, lekte på lekplatsen, badade och gjorde ansitksmålning. Toppen dag med flickorna!! :)

Fredagen var första dagen på passover , så runt 14 kom lite av min värdmammas släkt. Senare gömde vi massa små påskägg i trädgården så flickorna och deras kusiner fick springa runt med sina korgar och leta påskägg. Flickorna var överlyckliga efter deras första easter egg hunt!! :D´Det svenska godiset var magiskt och fick tummen upp av alla barn.
Under passover äter man inget mjöl och inga sädesslag alls. Istället har man något som kallas matza , som är "istället för" som är gjort på något annat. Detta håller man sedan under en veckas tid. Det har med deras historia att göra.
Vi hade sedan en seder tillsammans när det var dags för mat. Då gick vi igenom en sederbricka och det lästes ur en speciell bok på hebreiska, jätte intressant att få vara med och uppleva det.
Åt därefter en tre rätters middag med både speciell judisk mat och "vanlig" mat. Allt var supergott!

I lördags morse åkte jag in till NYC för att klippa mig och träffa Ellen och hennes Filip. Så vi började med att gå till salongen, vilket inte var så bra som man kanske hade förväntat sig av en salong på 5th avenue. Men jag kanske har för höga förväntningar eftersom jag redan går till den bästa frisören, min kära Carolina :)
Vi käkade sedan lunch tillsammans och strosade runt i NY. Sa hejdå till Ellen och Filip, för att sedan fortsätta spendera lite tid med mig själv, vilket var underbart  då vädret var perfekt!! Var på biblioteket, såå vackert!
Åkte sedan tillbaka hem, plockade upp Jennifer på hemvägen. Mötte upp Elin och Emma också för att sedan åka till Ritz Asia för sushi, YUMMI!! Kvällen avslutades med att vi såg film hos mig allihop + Filip, och våra kära vänner Ben&Jerry ;) Kanon lördag !!

I söndags skypade jag med min fina familj, underbart!! Efter det blev det en promenad i skogen med familjen, följt av en lugn kväll i soffan!

Nu blev det mycket text igen, lite tråkigt av mig, :/ här kommer några bilder ialf ! :)

<3












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0